Gry komputerowe a agresja młodzieży

Gry komputerowe a agresja młodzieży

Gry komputerowe a agresja młodzieży
autorem artykułu jest Agnieszka Bartoszewska

MÅ‚odzież spÄ™dza Å›rednio 3-4 godziny dziennie przed komputerem, co wedÅ‚ug badaÅ„ oznacza, że po Å›nie i szkole, przebywanie przed komputerem to trzecia najbardziej czasochÅ‚onna czynność w życiu mÅ‚odego czÅ‚owieka. W Internecie istniejÄ… miliony stron, na których dostÄ™pne sÄ… gry o tematyce, w której obecna jest agresja. W każdym sklepie z grami komputerowymi możemy znaleźć setki pozycji, w których w wiÄ™kszym lub mniejszym stopniu przejawiajÄ… siÄ™ agresywne zachowania. Przemoc przejawiana w grach nie jest karana, ale przeciwnie - nagradzana punktami, poczuciem sukcesu. CzÄ™sto jest usprawiedliwiana tym, że walka toczy siÄ™ w “sÅ‚usznej sprawie”, chociaż sÄ… i takie gry, w których uczestnik może wybierać, czy bÄ™dzie walczyć po stronie dobra, czy zÅ‚a. W tym ostatnim przypadku musi dochodzić do identyfikacji ze “zÅ‚ymi mocami”. Atrakcyjność gier polega na tym, że walczyć można z różnego rodzaju istotami, nie tylko z ludźmi, ale też ze zwierzÄ™tami, czy stworzeniami fantastycznymi. Używa siÄ™ różnorodnej broni, akcja rozgrywa siÄ™ w różnorodnej scenerii, można wybierać spoÅ›ród wielu misji czy wymyÅ›lonych sytuacji. Wydarzenia z gier uatrakcyjnione sÄ… adekwatnymi do nich odgÅ‚osami, takimi jak krzyki, pÅ‚acz, jÄ™ki, odgÅ‚osy wybuchów itp.

Udowodniono naukowo, że dzieci grajÄ…ce w gry, w których pojawia siÄ™ przemoc sÄ… skÅ‚onne do przejawiania agresji wzglÄ™dem innych. „Badaniami objÄ™to chÅ‚opców (ponieważ częściej niż dziewczynki zajmujÄ… siÄ™ grami) w wieku 12-15 lat. Zbadano dwie grupy: pierwsza - “komputerowa” - skÅ‚adaÅ‚a siÄ™ z chÅ‚opców zajmujÄ…cych siÄ™ grami komputerowymi o agresywnej treÅ›ci co najmniej przez 10 godzin w tygodniu, druga - “niekomputerowa” - obejmowaÅ‚a chÅ‚opców nie majÄ…cych w domu komputera i nie grajÄ…cych w gry online.
Grupy do badań wyodrębniono za pomocą specjalnie skonstruowanego wywiadu, a badania przeprowadzono z użyciem testów psychologicznych. Wyniki badań wykazały, że rezultaty uzyskane przez chłopców z porównywanych grup we wszystkich użytych metodach różniły się między sobą w sposób statystycznie istotny.
ChÅ‚opcy “komputerowi” okazali siÄ™ bardziej agresywni i dotyczyÅ‚o to zarówno wyniku ogólnego, jak i wszystkich wskaźników testu, a mianowicie: napastliwoÅ›ci fizycznej i sÅ‚ownej oraz napastliwoÅ›ci poÅ›redniej, negatywizmu, podejrzliwoÅ›ci, wrażliwoÅ›ci i drażliwoÅ›ci. Charakteryzowali siÄ™ też wiÄ™kszym napiÄ™ciem emocjonalnym i mniejszym uwrażliwieniem na dobro i zÅ‚o. Można wiÄ™c powiedzieć, że dzieci poÅ›wiÄ™cajÄ…ce dużo czasu na “agresywne” darmowe gry komputerowe cechujÄ… siÄ™ wiÄ™kszÄ… agresywnoÅ›ciÄ…, natomiast ich wrażliwość moralna jest niższa.” Warto dodać, że bardzo czÄ™sto dzieci i mÅ‚odzież nie sÄ… kontrolowani przez rodziców i ich rodzice nie majÄ… pojÄ™cia w jakie gry grajÄ… ich pociechy. Niejednokrotnie zdarza siÄ™, że nawet sami rodzice kupujÄ… dzieciom gry, w których wystÄ™puje agresja żeby czymÅ› je zająć i mieć z gÅ‚owy, ponieważ chcÄ… zająć siÄ™ pracÄ… lub swoimi dorosÅ‚ymi sprawami, a potem majÄ… pretensje do caÅ‚ego Å›wiata, tylko nie do siebie, że ich dziecko braÅ‚o udziaÅ‚ w jakiejÅ› sytuacji, w której wystÄ…piÅ‚a przemoc.

--
Gry online

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Dom czy mieszkanie?
Jaka męska bielizna podoba się kobietom?
Najczęstrze błędy przy pozycjonowaniu
Wycieczka Włochy
E-marketing – jak zacząć?